Lektury dla ekomersiaka

E-commerce to bardzo interdyscyplinarna branża. Często na konferencjach i targach spotykam się z pytaniem „skąd czerpać inspiracje do rozwoju i usprawnienia sklepu internetowego?” I to nie tylko w sensie sprzedażowym, ale również tym bardziej ogólnym. Przedstawiam listę siedmiu lektur, które pomogą usprawnić sklep internetowy i prace nad nim związaną.

Rework – Jason Fried, David Heinemeier Hansson

Niemal 300 tys. firm na całym świecie korzysta na co dzień z Basecampa – narzędzia od firmy 37 Signals, pozwalającego do zarządzania projektami online. Jest cenione za swoją prostotę i funkcjonalność. Jedno narzędzie potrafiło zmienić sposób działania wielu firm. Widząc to oraz dodając własne doświadczenia, założyciele 37 Signals postanowili rozprawić się z marketingowym elementarzem, który był podstawą większości działań jeszcze dziesięć lat temu. Zdaję sobie sprawę, że osoby prowadzące własne sklepy internetowe większość z tych wskazówek już znają, przerobili na własnej skórze lub intuicyjnie ‚czują” (np. pięcioletnie plany to wróżenie z fusów), ale kilka z nich może podsunąć nowe, świeże pomysły na rozwiązanie zaległych spraw.

Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności – David Allen

Dodanie produktów do sklepu, korekta faktur, wymyślenie kampanii promocyjnej, sprawdzenie nowej integracji z kurierami, do tego sprawy osobiste: wizyta u dentysty, telefon do serwisu RTV, zarezerwowanie biletów na koncert, wizyta z psem u weterynarza, itd. Trochę sporo zadań jak jeden dzień pracy. Wystarczy dobrze je zorganizować i wszystko powinno pójść sprawnie. Tylko jak to zrobić? Kalendarz, karteczki samoprzylepne, lista rzeczy do zrobienia czy może aplikacja na telefon? To są tylko narzędzia. David Allen proponuje przyjąć nową systematykę pracy i jej planowania. Dzięki niej wszystkie prace i obowiązki będziemy mogli traktować według jednego klucza. To sprzyja sprawnej realizacji wszystkich działań. I w końcu będziemy w stanie wygospodarować trochę czasu na przyjemności.

Zarządzanie kryzysem w social media – Monika Czaplicka

Żyjemy w czasach mediów społecznościowych. Facebook, Instagram i fora internetowe – to obecnie główne kanały społecznościowe w e-commerce. Tylko co zrobić, gdy coś pójdzie nie tak? Jak się wtedy zachować i nie dopuścić do eskalacji konfliktu? W końcu zaufanie do sklepu, to jedna z jego najważniejszych wartości. Dokładnie o tym jest ta książka. Autorka pokazuje jak przygotować się do kryzysów – część z nich wbrew pozorom jest bardzo przewidywalna – i jak po krok po kroku wybrnąć z trudnej sytuacji. Monika proponuję przyjęcie zasady pięciu P, czyli przeproś, przygotuj się, przeciwdziałaj, popraw się i powetuj. Warto dodać, że książkę wyróżnia wysoka wartość merytoryczna i gruntowny wprowadzenie do komunikacji kryzysowej. Przyda się nie tylko w social media.

Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych – Steve Krug

Jak sprawić, żeby sklep internetowy był przejrzysty, czytelny i łatwy w nawigacji? Przecież musimy klientowi powiedzieć o wyjątkowej ofercie sklepu, super promocjach i dodatkowych korzyściach. I najlepiej zrobić to na stronie głównej. Na środku. Od razu. To nie zawsze działa. Nie każdy musi być ekspertem od użyteczności stron internetowych. Jeśli jednak masz sklep internetowy (lub planujesz mieć), warto poznać podstawowe zasady użyteczności. Dzięki temu można samemu poprawić swoją stronę lub stać się równorzędnym partnerem z firmą, która pomaga w tworzeniu sklepu. Dużo przykładów i dokładne tłumaczenie zagadnień sprawia, że nawet osoby nie mające wcześniej do czynienia z projektowaniem stron, zapamiętają tę lekturę na długo.

Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki – Paweł Tkaczyk

Sklep internetowy to nie tylko oprogramowanie, produkty, magazyny, integracje, tranzakcie, itd. To także (a może przede wszystkim?) marka. I powinniśmy ją budować bardzo świadomie i rozważnie. To ona staje się wyróżnikiem sklepu wśród coraz większej konkurencji na rynku. Tylko na co zwrócić uwagę podczas tego procesu? Autor proponuje kilka punktów, które wydają się wręcz stworzone dla sklepów internetowych: strategia komunikacji, identyfikacja wizualna, nowe podejście do marketingu czy szczególne istotna w e-commerce, relacja na linii klient – marka. Wszystko przystosowane do polskiego rynku z polskimi przykładami. Warto sięgnąć po tę książkę niezależnie od momentu, w którym jesteśmy: czy jest to początkujący biznes lub firma z kilku/kilkunastoletnim stażem. Dobrych inspiracji nigdy za wiele.

E-Marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy – opracowanie zbiorowe

Niektórym jako rekomendację wystarczy przytoczyć nazwiska autorów: Paweł Sala, Dominik Kaznowski, Monika Mikowska, Andrzej Ogonowski, Barbara Stawarz i wielu, wielu innych. To kompendium to „solidny background” dla większości działań marketingowych jakie można podjąć w sieci (tak zresztą nazywa się pierwsza część książki). Dowiemy się również jakie są „składowe sukcesu” oraz poznamy trendy w obecnym marketingu (usability i user experience, marketing mobilny, augmented reality, grywalizacja, remarketing itd). Tak, jak się okazuje, można przeczytać w drukowanej książce o trendach marketingowych i nie jest to wiedza sprzed kilku lat. Warto dodać, że autorzy zrzekli się tantiemów pochodzących ze sprzedaży książki i przekażą je na cele charytatywne.

Partyzanckie Public Relations w Internecie – Levine Michael

„Najstarsza” książka w całym zestawieniu – napisana na początku XXI w. Tutaj pojawia się zasadny pytanie: czy można coś wyciągnąć z publikacji, która powstała jeszcze przed powstaniem mediów społecznościowych, a mówi o PR w sieci? Zdecydowanie tak! Mimo upływu wielu lat i tak dużej zmiany sposobu, jakości i szybkości komunikacji, książka ta wciąż, na swój sposób, jest aktualna. Znajdziemy w niej praktyczne porady skupienia na sobie uwagi klientów. I to bez konieczności wydawania gigantycznych pieniędzy na promocję. Autor (jeden z największych ekspertów od komunikacji w USA) przedstawia liczne przykłady, w których to pomysł był najważniejszy. Świetna inspiracja dla sklepów internetowych. Lektura godna polecenia zwłaszcza, że w niektórych księgarniach można ją nabyć za kilka / kilkanaście złotych.

Handel w sieci to doświadczenie wypracowane na tysiącach transakcji, setkach rozmów i dziesiątkach kampanii promocyjnych. Czasami jednak warto poszukać inspiracji w innych źródłach, również w tych drukowanych.

Dodaj komentarz

Please Login to comment

Zobacz również artykuły o podobnej tematyce

ORI – czy Twój biznes jest gotowy na omnichannel?

Pojęcie omnichannelu znamy już właściwie wszyscy, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. Taka synergia wszystkich, wykorzystywanych przez markę...

Efekt ROPO – co może zagwarantować Twojej firmie?

Relacje między marką a klientem zmieniają się bardzo dynamicznie. Współcześnie są one zupełnie inne niż 5, 10, czy 20 lat...

Magia e-commerce, czyli ludzka psychika a wydatki

Żyjemy w czasach, gdzie półki uginają się pod ciężarem wyłożonych na nich towarów, a każdy produkt jest w zasadzie “na...

Zobacz więcej wpisów